Eesti Vabariigi Põhiseaduse Assamblee
redaktsioonitoimkonna koosoleku
protokoll

Koosolek toimus
Toompeal 14.01.92 kell 18.30–23.00

Koosolekust võtsid osa: P. Kask,
L. Hänni,
I. Hallaste,
K. Kama

Eksperdid: R. Lang,
M. Rask,
R. Vare.

§ 75
Lang: Valitsuse “kett” palju pikem.
Riigikogus vaid 2 Riigikogu juhataja asetäitjat. Ekstremaalsetes olukordades katkeb Riigikogu juhataja poolne kett liialt kergelt. Seda tuleb vältida.

§ 72 Alternatiiv:
Kui presidendi valib rahvas.
Kes võivad esitada?

Lang: 5000 allkirja.

Kask: 2000 allkirja.

lg. 4 Presidendikandidaate võivad esitada kõik Eesti kodanikud ja nende ühendused. Kui nad esitavad oma kandidaadi toetuseks vähemalt tuhat allkirja.
ALTERNATIIV: 5 tuhat allkirja.

Vare: 1 variant on parim, kui soovime säilitada rahvust.

Arvestada tuleb kodakondsusseadust ja sellega kaasnevat 200 000 muulase saamist Eesti kodanikeks.

1 variant:
Presidendikandidaate võivad esitada seaduses ettenähtud korras registreeritud erakonnad, kes esitavad oma kandidaadi toetuseks vähemalt viis tuhat allkirja ja kohalike omavalitsuste liidud.

Lang: Nii saame muulasest riigipea.
v.t. lisa § 72 teistel lehtedel.

§ 75 Riigivanema asendamise probleem: “Kui president ei saa omal tahtel mõjuvatel põhjustel …”
Kas asendab Riigikogu juhataja või peaminister.

Lang: Peaministri variant parem asendajate kett pikem. Kuni on elus viimane suursaadik, kestab järjepidevus.
Riigikogu juhataja asetäitja asemele ei tule kedagi – kett lühike 3 inimest.

§ 76. Ametisse astumisega lõpevad Vabariigi riigivanema volitused ja ülesanded kõigis valitud ja nimetatud ametites ning ta peatab ametiajaks oma erakondliku kuuluvuse.

§ 77. Riigivanema saab kriminaalvastutusele võtta ainult õiguskantsleri ettepanekul Riigikogu koosseisu enamuse nõusolekul.

VALITSUS
§ 78
Lang: Kas valitsusele kuulub kogu täidesaatev võim riigis? Aga omavalitsused.

Vare: Kõik käib seadusega määratud piirides.

Hallaste: Mis on täidesaatev võim?

Lang: Kes viib seaduseid ellu.
Kui jääb midagi seaduse raamest välja, peaks seda korraldama omavalitsus mitte valitsus.

Kama: Mis on ripakil, see riigivõimu asi.

§ 79.
Vare: toetan “riigipoliitikat”.

Hänni: Et oleks selge “välispoliitika” on valitsuse ülesanne, mitte kellegi teise.

Lang, Vare: Nõus.

p. 3. korraldab seaduste, Riigikogu otsuste ja riigivanema aktide täitmist.
p. 3A esitab Riigikogule seaduseelnõusid samuti välislepinguid ratifitseerimiseks ja denonsseerimiseks.
p. 4. viimases reas lisada “riigieelarve”.
p. 5 annab seaduse alusel ja täitmiseks määrusi ja korraldusi. 
p. 6 jääb samaks.
p. 7. Lang pakkus uue punkti
kuulutab loodusõnnetuse korral või haiguste leviku tõkestamiseks välja eriolukorra riigis või selle üksikutes osades.

Kama: Valitsuse tasemel hakata piirama kodanike põhiõigusi.
Jätame esialgu lahtiseks.

§ 81
Langi variant laseb Riigikogu liiga lihtsalt laiali saata. Riigivanem esitab 3 kehva kandidaati peaministriks ja neid ei kinnitata.

Lang: Absurd on see, et Riigikogu saab panna riigivanemale vastuvõetamatu kandidaadi peaministriks.

Kask: Assamblee skeemile tuleks lisada, et kukutatud valitsus võib tellida erakorralised Riigikogu valimised. See toimuks läbi riigipea.

Kas riigivanem peab või võib parlamendi laiali saata.
Aktsepteeriti: Umbusalduse saanud valitsus tellib erakorralisi Riigikogu valimisi läbi riigivanema, kes võib need välja kuulutada.

Lang: Jätta riigivanemal ära 2 katse esitada lg. 2 peaministri kandidaat.
Poolt: Kask, Hallaste
Vastu: Hänni.

I etapp. 14 päeva aega
Riigivanem leiab kandidaadi (peaministri).

II etapp. Pall läheb Riigikogu kätte, kui esimene peaministri kandidaat ei saa valitsuse moodustamisega hakkama.
Valitsuse moodustamise üldpikkus aga kõigil kokku 60 päeva.

Koosoleku juhataja L. Hänni
Protokollija H. Sibul