Eelnõu

Eesti Vabariigi Põhiseaduse
XIV peatükk
Kohalikud omavalitsused.

§ … Eesti Vabariigi kohalikud omavalitsuse üksused on vallad, alevid, linnad ja maakonnad. Omavalitsused korraldavad piirkonna kodanike õiguste kaitset ja heaolu kehtivate seaduste alusel. Eesti Vabariigi valitsuse ja kohaliku omavalitsuse vastuolud lahendab riigikohus.

§ … Kohaliku omavalitsuse volikogu saadikud valitakse piirkonna hääleõiguslike kodanike poolt neljaks aastaks. Valimised toimuvad Eesti Vabariigis kehtiva valimisseaduse alusel.

§ … Kohaliku omavalitsuse töökeel määratakse Eesti Vabariigi keeleseadusega.

§ … Kohalik volikogu valib esimehe ja täitevvõimu esindaja, kinnitab omavalitsuse koosseisu. Maakonna volikogu esitab maavanema kandidaadi kinnitamiseks Eesti Vabariigi valitsusele. Vallavanem, alevivanem, linnapea ja maavanem on aruandekohustuslikud teda valinud volikogu ees.

§ … Kohaliku omavalitsuse üksusel on iseseisev eelarve. Maakonna eelarve koostatakse seadusega ettenähtud korras. Riigi eelarvest antud toetuse piirkondlike sotsiaalsete arenguprogrammide ja loodusõnnetuste korral jaotab maakonna volikogu koos piirkondlike omavalitsuste esindustega. 

§ … Maakonna volikogu korraldab valdade, alevite ja linnade koostööd majanduse, kultuuri, hariduse, tervishoiu ja keskkonnakaitse programmide teostamiseks. Ühe omavalitsuse volikogu otsustamistasandil on maakonna volikogul nõuandev hääleõigus.

§ … Vallavanem, alevivanem, linnapea, maavanem ja nendele alluvad valitsused on riigivõimu teostajad kohapeal. Volikogu ja omavalitsuse vastuolud lahendab ringkonnakohus seaduste järgi.

§ … Omavalitsuste üksustel on õigus luua iseseisvaid ühendusi ja sihtkapitale sotsiaalsete programmide teostamiseks juriidilise isiku õigustes.

16.10.1991. a.  /O. Kool/


Ott Kooli kommentaar 16.10.1991 esitatud formuleeringule 

Lp. EV Põhiseaduse koostaja!

Teie käes oleva eelnõu koostamisel lähtusin PA poolt vastuvõetud hr. Adamsi alustekstist, seda veidi keeleliselt kohendades ja sisu koondades.

Maakonna volikogu vajadust põhjendan arvamusega, et võibolla alles paarikümne aasta jooksul kujunevad külas välja erakonnad ja valla volikogus sünnib demokraatlik otsustamistasand. Saadikute valik maakonna volikogusse hakkab aga juba järgmistel valimistel toimuma erakondliku võitlus printsiibil. Sinna koondub loodetavasti maakonna „ajutrust“, igal juhul kohalik intelligents ja poliitikud. Valdade vaheliste sotsiaalsete ja eriti keskkonnakaitse programmide rakendamiseks on sellise ühiskondliku arvamuse kujunemine vajalik. Eriti oluline on maakonna otsustamisetasand kultuuri kaitseks ja arendamiseks. Ma ei arva, et maakonna volikogu saaks või tahaks piirata valdade õigusi. Vastupidi. Maakonna volikogus on valdade taotlused paremini avalikkuse ette toodud ja kaitstud kui ainult riigi poolt määratud maavanema ja bürokraatlikuks kujuneda võiva maavalitsuse korral.

Tänan kaasamõtlemise eest.

Ott Kool